Od 1 stycznia 2019 roku czekają podatników istotne zmiany zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków na samochody firmowe. Zmiany mają dotyczyć także samochodów użytkowanych na podstawie umów leasingu.
Obecny stan prawny
W obecnym stanie prawnym raty leasingowe za samochód osobowy mogą być zaliczane do kosztów podatkowych bez żadnego limitu, podobnie jak opłaty wstępne, czy naprawy.
Limit obowiązuje przy odpisach amortyzacyjnych od aut osobowych i wynosi 20 tysięcy euro czyli około 86 tysięcy złotych.
W przypadku użytkowania aut osobowych nie ma ograniczeń związanych z zaliczaniem do kosztów uzyskania przychodu tzw. wydatków eksploatacyjnych, takich jak paliwo, naprawa, czy serwis.
Planowane zmiany
Zgodnie z projektowanymi przepisami, od dnia 1 stycznia 2019, roku zaczną obowiązywać następujące zasady.
Limitem 150 tys. zł zostanie objęty leasing operacyjny samochodów osobowych (obecnie nie ma limitu).
Podniesiony zostanie limit amortyzacji w przypadku nabycia samochodów osobowych (obecnie 20 tys. euro) do kwoty 150 tys. zł
W przypadku samochodów użytkowanych wyłącznie firmowo (m.in. ewidencja przebiegu jak w VAT) kosztem nadal będzie 100% wydatków eksploatacyjnych, takich jak paliwo, naprawy,itp.
W przypadku aut osobowych użytkowanych firmowo i prywatnie kosztem będzie 75% wydatków eksploatacyjnych, czyli serwis, naprawy, paliwo itd.
Przepisy przejściowe dla umów leasingu zawartych przed wejściem w życie zmian
Z projektowanych przepisów wynika, że w zakresie umów leasingu zawartych przed 1 stycznia 2019 obowiązywać będą dotychczasowe zasady, czyli będzie można nadal zaliczać w koszty raty leasingowe na obecnych zasadach, czyli bez uwzględniania limitu.
Ustawa musi być uchwalona i ogłoszona najpóźniej do końca listopada 2018 roku, żeby nowe rozwiązania mogły zacząć obowiązywać z początkiem 2019 roku.